Perhe

MITEN MEILLÄ SYÖDÄÄN?

Meillä syödään terveellistä ja monipuolista tavallista kotiruokaa. Lapsemme on nyt puolitoistavuotias ja syö ihan samaa ruokaa kuin mekin. Vauvanruokia ei siis tarvitse enää tehdä tai ostaa, mikä on helpottanut ruuanlaittoa todella paljon. Onneksemme hän on myös kaikkiruokainen, eikä ole vielä yhtäkään ruokaa, mistä hän ei olisi pitänyt. Hän on myös tottunut mausteisiin ja esimerkiksi ruokaan voi laittaa chiliä ilman, että hän reagoi siihen mitenkään. Meillä kenelläkään ei ole mitään ruokarajoitteita, mutta minä syön nykyään pääosin gluteenittomasti ja maidottomasti, koska ihoni voi niin paremmin. Meille ruuassa tärkeää on hyvä maku, terveellisyys, monipuolisuus, helppous (etenkin arkisin), hyvä hinta-laatusuhde sekä nykyään myös ekologisuus.

Käymme kerran viikossa tekemässä isoimmat ruokaostokset Prismassa. Suosimme Prismaa, koska heillä on paras valikoima tuotteita ja myös edulliset hinnat. Ja ostoksista kertyy bonusta! Lisäksi käymme viikon aikana muutamaan otteeseen täydentämässä tarpeitamme jossain lähikaupassa. Täydennettäviin ostoksiin kuuluu usein tuoretta leipää, täydennystä tuoreisiin marjoihin ja hedelmiin sekä kaikki ne, mitä olemme unohtaneet isolla kauppareissulla ostaa. Me emme jostain syystä käytä kauppalappua, joten aina unohtuu jotain. Lisäksi syömme usein viikonloppuna ulkona tai tilaamme ruokaa kotiin.

Aamu- ja iltapalaksi syömme kaurapuuroa ja marjoja. Teen kaurapuuron kauramaitoon, koska siitä tulee mielestäni paremman makuista ja lisäksi saamme kauramaidosta Kalsiumia. Lisäksi laitan puuroon välillä sokeroimatonta maapähkinävoita rasvan- ja proteiininlähteeksi. Välipalaksi taaperomme syö usein sokeroimattomia maitotuotteita, kuten rahkaa tai jugurttia, 100% kaura- tai ruisleipää sekä hedelmiä ja marjoja. Minä syön yleensä muuten samanlaista välipalaa, mutta maitotuotteen tilalla on joko kaura- tai soijapohjaista tuotetta. Myös lapsemme tykkää vegaanisista vaihtoehdoista, mutta yritän ainakin toistaiseksi totuttaa häntä myös maitotuotteisiin. Aamu-, väli- ja iltapalan kanssa olen tarkka piilosokereista, sillä emme halua turhaa sokeria mistään.

Lounaan toivon aina olevan valmiina, sillä aamupäivien ulkoilun jälkeen on kiire saada ruokaa ennen päiväunia. Ollaan nyt viime aikoina tykästytty keittoihin ja tehty melkein joka viikko alkuviikon lounaiksi jotain keittoa. Keitto on ihanan kevyt lounas ja sitä on helppo tehdä iso kattilallinen, jota voi vain lämmittää tarpeen tullen. Ja maku vaan paranee uudestaan lämmittäessä. Olemme halunneet lisätä vegaanista ruokaa arkeemme ekologisista ja terveydellisistä syistä. Siitä syystä yleensä keitot, joita teemme, ovat vegaanisia kasviskeittoja. Keiton kanssa syömme tuoretta kaura- tai ruisleipää. Loppuviikon lounaana meillä on usein edellisen päivän päivällistä. Joinain viikkoina syömme myös lounasta enemmän ulkona. Päivällistä tykkäämme kokata päivittäin. Toki välillä ruokaa tulee useammalle päivälle ja sitten syömme samaa ruokaa seuraavanakin iltana. Kalaa, yleensä lohta, syömme kerran tai kaksi viikossa. Sen lisäksi syömme valkoista lihaa, kuten kanaa ja vähäisissä määrissä myös punaista lihaa. Lisäksi nyhtökaura ja tofu ovat perheemme suosiossa. Hiilihydraatin lähteenä käytämme pastaa (yleensä gluteenitonta), riisiä, perunaa, bataattia tai muita juureksia. Hyvinä rasvanlähteinä käytämme päivittäin muun muassa oliiviöljyä, avokadoa, pähkinöitä ja siemeniä. Kasviksia meidän pitäisi lisätä ruokavalioomme, sillä niitä syömme liian vähän.

Herkkuja syömme fiiliksen mukaan. Isolla kauppareissulla harvemmin ostamme kauheaa määrää herkkuja, sillä ne eivät kaapeissa kauaa säilyisi. Herkut ostetaan siis yleensä lähikaupasta silloin, kun niitä oikeasti tekee mieli. Tykkään leipoa, joten lähes viikoittain syödään jotain itsetehtyjä herkkuja. Kaupasta ostetaan yleensä jäätelöä tai irtokarkkeja. Taaperomme saa syödä herkkuja aina välillä, mutta koitetaan edelleen välttää turhaa sokeria ja herkutella ennemmin marjoilla ja hedelmillä. Maitoa perheessämme ei juo kukaan. Olemme kyllä tarjonneet sitä lapsellemme, mutta hän ei pidä siitä ja koen, ettei siitä ole mitään haittaa. Hän juo ruoan kanssa vettä ja lisäksi hän saa edelleen muutaman kerran päivässä äidinmaitoa. Välillä hän myös juo kauramaitoa, mutta sekään ei kuulu hänen suosikkeihinsa. Minun ja mieheni pahe on sokerittomat limut, mutta muuten mekin juomme yleensä vain vettä.

Ja sitten se kaikista kiinnostavin asia eli, kuinka paljon meillä menee kuukaudessa rahaa ruokaan. Kuten alussa mainitsin, meille on ruokaostoksissa tärkeää myös hyvä hinta-laatusuhde. Olemme onnekkaassa tilanteessa, ettei meidän tarvitse ruokakaupassa laskea ostoksia, vaan voimme ostaa, mitä haluamme. Olemme kuitenkin tarkkoja rahan kanssa, emmekä turhaa tuhlaile. Ostamme paljon S-ketjun omia merkkejä, jotka ovat mielestämme yhtä hyvän makuisia kuin merkkituotteetkin, mutta edullisempia. Joissain tuotteissa tietyn merkin tuotteita ei voita mikään edullisempi versio, joten silloin ostamme kalliimpaa tuotetta. Meillä menee Prisman viikon ruokaostoksiin noin 100e, joka sisältää myös vaipat, pesuaineet, vessapaperit jne. Lisäksi meillä menee lähikauppaostoksiin arviolta 50e/viikko ja ravintolaruokailuihin viikosta riippuen 50-100e. Eli kaiken kaikkiaan meillä menee ruokaan noin 200-250e viikossa, mikä tekee noin 800-1000e kuukaudessa. Nyt on mennyt kyllä paljon vähemmän, kun ulkona syöminen on rajoittunut satunnaisiin Wolt-tilauksiin.

Miten teidän perheessä syödään ja kuinka paljon teillä menee rahaa ruokaan kuukaudessa?

Halauksin, Nelly <3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *